Ovanlig säker rondell

Bilister kör inte lika fort i den annorlunda rondellen i Söderköping och olycksrisken har minskat betydligt för gående och cyklister.

Det visar Statens Väg- och Transportforskningsinstituts undersökning.

I mitten av rondellen står en snurra som visar riktningen.
En tredimensionell målning på asfalten runt snurran ger ett intryck av att marken är upphöjd fast den inte är det.
Söderköping var bland de första att få den enklare typen av rondell och den är inte vanlig.

Mindre olycksrisk
Statens Väg och transportforskningsinstitut VTI har tittat på hur Vägverkets enklare modell påverkar trafiksäkerheten.

  • medelhastigheten minskade med drygt 5,1 km/tim
  • risken att bli påkörd minskade med 40 procent
  • dödsrisken för fotgängare och cyklister minskade med 55 procent
  • Gående och cyklisters väntetid minskade

Positiva resultat som Söderköpings kommun kommer att ta till sig i framtiden.

–Resultatet kommer säkert att få betydelse om vi ska titta på några nya mini rondeller säger Björn Aldin teknik- och entrepenadchef.

Osäkra trafikanter 
Söderköping var bland de första i länet som fick en målad rondell i korsningen Östra Rydsvägen-Ringvägen.
I början fanns det kritik främst från busschaufförer som tyckte att det inte gick att svänga i rondellen.
Vägverket gjorde därför rondellen bredare men trots det är det fortfarande bussförare som tar en genväg och inte svänger runt.

Östra Rydvägen är inte längre huvudled med det struntar en del bilister i och därför känner en del trafikanter sig osäkra.

–Jag tycker det är otäckare nu för bilarna kommer med världens fart berättar Leif som är yrkesförare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista