Oenighet kring finansiering av tågtunnel

Idag börjar förhandlingarna mellan staten och Norrköping och Linköpings kommuner om hur den nya tågtunneln Citybanan, under Stockholm, ska finansieras.

Östergötland representeras av Norrköpings kommunalråd Mattias Ottosson, Östsams ordförande Jan Owe-Larsson och Paul Lindvall, moderat kommunalråd i Linköping.

Politikerna och näringslivet i Östergötland anser att byggandet av snabbspårsjärnvägen mellan Stockholm och Linköping, den så kallade Ostlänken, är den viktigaste satsningen på årtionden i länet. Och dom har lagt ner stor energi på att bygget ska kunna komma igång redan 2010.

Men en förutsättning är att spårkapaciteten vid Stockholms central byggs ut genom att bygget av Citybanan fullföljs. Om det ska bli nån tidsvinst för snabbtågen.

Därför anser regeringens förhandlingsman Carl Cedershiöld att Linköping och Norrköping borde vara med och finansiera tunneln. Som beräknas kosta ytterligare 16 miljarder kronor

Men hittills har både Norrköping och Linköping sagt nej till det.

Paul Lindvall anser alltså att Linköpings finansiering av det nya resecentrum som krävs för Ostlänken är ett tillräckligt bidrag.

Men ett slutgiltigt nej till att ge pengar för att bygga citybanan är det inte fråga om, enligt Lindvall.

Olof Sjölander
olof.sjolander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista