LHC kan jubla, inte bara för sportsliga framgångar.

LHC - lyckat varumärke enligt avhandling

Linköpings hockeyklubb har lyckats med det som få andra idrottsföreningar klarar av, att sprida sitt varumärke. Det visar en avhandling som gjorts vid högskolan i Jönköping.

– Vi tycker att de har varit extrema och lyckats väldigt bra, säger Alexandra Jonsson som är en av författarna till avhandlingen.

Historien om LHC har allt. Sexskandaler, bråk och stökiga supportrar, konkurshot och nedflyttning. Men klubben har klarat alla motgångar och idag räknas man som ett av de bästa lagen i Sverige.

Linköpings hockey club bildades för 30 år sedan men de första 15 åren var det få som trodde att det skulle bli något av laget. 1980 förlorade LHC den sista seriematchen i division ett mot Örebro IK med hela 27 mål mot tre. Men steg för steg och utan glamour och glans har klubben lyckats närma sig toppen. Idag är spelarlönerna av miljonklass och att spela för LHC ses som en merit. 

Samarbetspartners viktiga
Klubbens varumärke är värt stora pengar och många företag slåss om att vara med och sponsra klubben. Enligt författarna till avhandlingen är sponsorerna nöjda med föreningens sätt att vårda och stärka sitt varumärke och därför vill man synas med LHC. Författarna ser också positivt på klubbens satsning på damfotboll.
En viktig orsak till framgångarna är, enligt marknadschef Fredrik Johnson, att man har en bra relation med sina samarbetspartners.

– Utan ett bra fungerande samarbete med näringslivet i regionen hade vi inte varit där vi är idag.

Tahir Yousef
tahir.yousef@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista