Helikopter spanar i stormens spår

Idag börjar skogsvårds-styrelsen flyga med helikopter över de östgötska skogarna för att ta reda på hur det står till i skogen efter stormen Per i vintras.

Stormfälld skog kan angripas av granbarkborre så det är bråttom att inventera och forsla bort skadad skog.

Syftet med flygningarna är att få en överblick över hur mycket skog som är angripen av granbarkborre eller riskerar att angripas av skadeinsekten.

-Vi kommer att ge ett utskick till markägaren och skriva att du har stormfälld skog. Vi kommer även att inventera insektsskadad skog så att vi kan vidta åtgärder på bred front, säger Mattias Sparf skogsvårdskonsulent på skogsvårdsstyrelsen öst.

Flyger i helgen
Det är bråttom. Granbarkborren trivs särskilt bra i stormfäld skog och när värmen kommer tar de chansen och sprider sig.

- Vi måste få det gjort det så fort som möjligt för det ska ju bli riktigt varmt i helgen och de kanske börjar flyga redan nu, säger Mattias Sparf.

Från helikoptern får han en god överblick över statusen på de östgötska skogarna. Flygningarna kommer de första dagarna att rikta in sig på de västra delarna av länet som drabbades värst i vintras. Men det är inte bara helikoptern som lyfter idag. Värmen gör att granbarkborrarna stiger till väders för att hitta nya träd att förka sig i.

När markägarna får resultatet från skogsvårdsstyrelsen måste de få unan de skadade träden före den första juli enligt de skärpta bestämmelser som gäller från och med i år. För blir det en varm sommar kan granbarkborrarna föröka sig i stora antal och en invasion kan bli förödande.

För få lastbilar
Beredskapen för att upparbeta det stormfällda virket finns, säger Mattias Sparf. Det är värre med att kapaciteten för att transportera bort virket ur skogen. Svenska lastbilar räcker inte till.

- Det kommer en del bilar från Finland har jag fått höra idag.

Men det har även blåst ner skog längre söder ut i Europa så de lastbilar som hjälpte till att köra stormfälld skog efter stormen Gudrun är nu istället i Tyskland.

- Så mycket av den transportkapaciteten vi hade då finns inte att få tag på idag, säger Mattias Sparf.

Olof Sjölander
olof.sjolander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".