1 av 2
2 av 2

Odenberg vill inte att Citybanan byggs

Försvarsminister Mikael Odenberg vill inte att tågtunneln under Stockholm, den så kallade Citybanan, byggs. Citybanan är en förutsättning för snabbspårsjärnvägen mellan Stockholm och Linköping ska bli verklighet.

- Jag tycker att mycket talar för att man borde satsa på en ytspårslösning, säger Mikael Odenberg.

Regeringen har ännu inte tagit ställning till frågan. Men försvarsminstern gör redan nu klart att han hellre ser ett tredje spår som lösningen på trängseln vid Stockholms central än en tunnel.

Inte tillräckligt
Ett tredje spår som går ovan mark skulle både bli billigare och kunna bli klart snabbare än tågtunneln Citybanan. Men ett tredje spår är inte tillräckligt för att klara av den ökning av trafiken som snabbspårsjärnvägen Ostlänken skulle innebära.

I Östergötland anser både Linköpings och Norrköpings kommunalråd liksom regionförbundet Östsam att en tidigareläggning av Ostlänken är en ödesfråga för länets framtid. Därför har dom sagt sig vara villiga att vara med och betala för Citybanan.

Dyra tunnellösningar
Regeringen har ännu inte bestämt sig för vilken lösning det blir. Infrastrukturminister Åsa Torstensson som ansvarar för tåginvesteringarna har varit noga med att inte uttala sig, men den moderata försvarsministern gör tummen ner för Citybanan.

- Det är väldigt lätt att önska stora dyra tunnellösningar om man tänker bort kostnaderna. Men regeringen måste väga in kostnadssidan, och det återstår att göra, säger Odenberg.

Olof Sjölander
olof.sjolander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".