1 av 2
Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) och landshövding Björn Eriksson knyter samman vimplar som symboliserar transportslagen som möts i Norrköpings hamn
2 av 2
Åsa Torstensson, Björn Eriksson och Mattias Ottosson på väg till invigningen.

Nytt i hamnen knyter samman transporter

Idag invigdes utvidgningen av Norrköpings hamn. 180 meter ny kaj och 40 000 kvadratmeter nytt hamnplan ska stärka Norrköping som transportnav i landet.

Det var fullt pådrag på Pampuskajen. Hamndignitärer och kommunnalråd fick trängas med media och oppositionspolitker. Hamnen utvidgades med 180 meter kaj för att kunna ta emot fler fartyg och senare ska det även kunna byggas en ny kombiterminal på området. Dessutom passade Norrköpings Hamn och Stuveri AB på att fira hundraårsjubileum. Infrastrukturminister Åsa Torstensson var på plats för att förrätta invigningen.

- Det känns väldigt bra. Att fira en hundraåring tillsammans med att vi också inviger delar av en ny Pampushamnen visar att med hundra års erfarenhet blickar man ständigt och modigt framåt. Det tror jag är en av utmaningarna för att Sverige som land ska kunna möta den globala konkurrensen.

Del i Norrköpingspaketet
Den nya kajen och hamnplanet är bara en del av Norrköpingpaketet, en omfattande satsning på hamnen där en breddning av inseglingsrännan och nya väg- och järnvägsanslutningar till hamnen ingår. En viktig satsning för Norrköping, tycker kommunalrådet Mattias Ottosson.

- Det betyder mycket för det stärker oss i det att vi ska vara nummer två i landet när det gäller transporter som vi är idag.

Nu vill Ottosson att Staten hjälper till att skynda på processen. ett första steg är att utse Norrköping som en strategiskt viktig hamn i den kommande hamnutredningen. I sina invigningstal passade så väl Ottosson som landshövding Björn Eriksson på att tala om Norrköpings vikt som transportcentrum för att om möjligt övertyga statens utredare Bengt-Ove Birgersson. Kanske lät han sig imponeras.

- Det är klart att det är bra för Norrköpings situation att man bygger ut, säger Birgersson. Det är ett av de viktiga kriterier jag har att ta hänsyn till.

Besked i höst
Östgötapolitkerna anser att Norrköping, som landets näst största transporthamn, har en given plats i hamnarnas finrum men Birgersson vill inte avslöja om det faktiskt också blir så.

- Jag har ett lite bredare perspektiv på mitt jobb och jag ska hålla på ett halvår till så vi får återkomma till frågan om vilka hamnar det blir.

Petter Ahnoff
petter.ahnoff@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".