Banverket vill bygga Ostlänken men saknar pengar

Banverkets kommande satsningar beror på hur mycket resurser de får.

Om regeringen inte skjuter till mer pengar kan inte Ostlänken byggas förrän tidigast 2019.

Igår lämnade banverket in sina inriktningsunderlag till regeringen.
Det betyder att banverket har beskrivit vilka olika satsningar man kan komma att göra på vägar och järnvägar mellan 2010 och 2019 beroende på hur mycket resurser banverket får.

Oklart när Ostlänken kan börja byggas
Det är redan klart att citybanan kommer att byggas och att Svealandsbanan byggs ut.
Men hur det blir med Ostlänken och andra satsningar som banverket vill genomföra beror helt på hur mycket pengar regeringen vill satsa.

– I de lägsta alternativen är inriktningen att vi ska värna om det vi har och utveckla den befintliga trafiken och Ostlänken blir aktuell först om vi får väsentligt mycket mer pengar än vad vi får idag så i de högsta nivåerna räknar vi med att kunna starta Ostlänken säger Hans Öman regionaldirektör för Östergötland och Mälardalen.

Det betyder alltså att om regeringen inte är beredd att skjuta till mer pengar så blir det ingen byggstart för höghastighetsbanan Ostlänken förrän tidigast år 2019. Alternativ som också diskuteras är att få näringslivet med på finansieringen vilket också skulle kunna ge tidigare byggstart.

Lång väntan på ett besked
Det som beskrivs i banverkets rapport är fem olika ekonomiska nivåer och det hela ska nu ut på remiss och sedan ska regeringen ta beslut.
Men innan ett beslut kommer kan det ta tid.

– Vi hoppas naturligtvis på den högsta nivån om vi ska kunna utveckla järnvägen så att den bidrar till den regionförstorning man vill ha och få vettiga lösningar för klimatfrågan så måste vi ha de högsta nivåerna säger Hans Öman.

Hanna Bromö
hanna.bromö@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".