Nya sätt att marknadsföra kommuner

I Ydre och Motala satsar man på lite annorlunda sätt för att marknadsföra sig.

Ydre kommun har startat ett samarbete med Handelshögskolan i Jönköping för att få tips om hur man på lång sikt kan öka antalet invånare.

Man har intervjuat och delat ut enkäter till fillfälliga besökare, semesterboende och bofasta i Ydre kommun, diskuterat med abretsförmedlingen och intervjuat företagare.

- Då är det nya jobb som är viktigast, säger hantverksföretagare Christina Blixt i Österbymo.

I Motala går man en annan väg och låter alla kommunanställda få gå en kurs i ambassadörsskap för sin kommun. Turistbyrån håller i kursen som också ges till intresserade företag. Dessutom lägger Motala 380 000 kronor på att ta fram en ny grafisk profil ihop med ett företag.

Raina Medelius
raina.medelius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".