Nytt hopp för Tjustbanan

Landstinget i Östergötland öppnar nu upp för en kompromiss som kan komma att rädda den omdebatterade tågtrafiken på Tjustbanan. En förutsättning är dock att Kalmar läns landsting tar på sig ansvaret för trafiken och också tar den ekonomiska smällen om resenärerna blir för få.

I förslaget, som ska behandlas av landstingsstyrelsen den 12 november, säger Östgötalandstinget ja till inköp av nya tåg och  till ett fast ekonomiskt bidrag.

- Kompromisslösningen innebär att Östergötland tillför ett fast ekonomiskt bidrag på den nivå som dagens trafikering ligger. Kalmar kan sedan finansiera verksamheten, ta riskerna och ha möjligheter med ökat resande och framtida statsbidrag. Då når Kalmar län och Västervik sitt mål med nya tåg och Östergötland kan fullfölja sina prioriterade satsningar på pendeltåg längs södra stambanan, säger Sven-Erik Nilsson (c), ordförande i den regionalpolitiska beredningen inom landstinget.

Bakgrunden till nedläggningshotet är att Banverket i våras drog tillbaka 250 miljoner från banan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".