Flera telebolag lurar sig till kunder

Flera telebolag ansluter konsumenter utan giltiga beställningar. Vanligast är att kunder har blivit anslutna som abonenter mot sin vilja.
De senaste tre månaderna har post- och telestyrelsen fått in omkring 300 anmälningar från missnöjda komsumenter. Ofta blir kunden uppringd av en försäljare som informerar om erbjudanden. Senare kommer ett brev som meddelar att man blivit kund i det nya telebolaget. Branschen arbetar med muntliga avtal, men för att det ska vara giltigt ska kunden tydligt säga ja i telefonen. Telebolagen måste kunna bevisa det med hjälp av inspelningar. Jenny Jensen, jurist på Konsumentverket, säger till Dagens Nyheter att kunderna kommit i kläm.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".