Tid kostar pengar

Att låta privata företag bygga vägar och järnvägar åt staten kan göra att byggprojekt kan komma igång tidigare.

Det anser infrastrukturministern Åsa Torstensson.

I vår ska riksdagen besluta om Sverige ska införa så kallade OPS lösningar som kan vara aktuella i länet.

För Östergötlands del har det diskuterats om blanda annat riksväg 50 genom Motala och järnvägen Ostlänken kan vara lämpliga OPS objekt.

Snabbare lösning

Även om lösningen inte blir billigare för staten så tror infrastrukturminister Åsa Torstensson att det i slutändan blir effektivare.

– Våra infrastrukturprojekt har en förmåga att dra ut på tiden och tid kostar pengar säger centerpartisten Åsa Torstensson.

Offentlig privat samverkan - OPS betyder att privata företag går in och bygger och betalar för exempelvis ett vägbygge. Staten betalar sedan av hela kostnaden eller delar av utgiften på avbetalning.

Regeringen skall i vår avgöra om man skall använda det här systemet i Sverige.

OPS är ingen ersättning

Men trots att metoden använts på andra håll i världen och man inte har något belägg för att det skulle bli billigare så tror Åsa Torstensson att ett effektivare arbetssätt kan vara den stora vinsten.

Men att OPS lösningar helt ska ersätta statliga satsningar på infrastruktur tror hon inte.

– Det är ingen ersättning för det krävs fortfarande stora investeringsbehov via den statliga budgeten säger Åsa Torstensson. 

Pelle Zettersten
pelle.zettersten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".