Norrköping

Kaos på lågstadieskola - nu vädjar lärarna om hjälp

Ytterligare en skola i Norrköping slår nu larm om en situation som beskrivs som kaosartad. Det är lärarna på lågstadiet Sandtorpsskolan i Åby som i ett brev till kommunen berättar om en mycket stökig miljö som drabbar undervisningen hårt.

– I vissa stunder är det svårt att bedriva någon undervisning överhuvudtaget, säger Maria Winberg som undervisar i årskurs ett på skolan.

I brevet till kommunen berättar lärarna om kaosartade dagar och det är undervisningen som blir lidande. Bara att lotsa in alla eleverna i klassrummet kan ta 20 minuter, konstaterar de, och under tiden hittar de elever redan är inne på annat att sysselsätta sig med:

– Till exempel är det väldigt svårt att ha material som saxar eller pennvässare framme för antingen förstörs de eller används de till att förstöra andra saker med, säger Maria Winberg.

Tar loss element och kastar stolar
Hon har arbetat i nästan 20 år som lärare, men säger sig aldrig ha upplevt något liknande. Av hänsyn till eleverna vill hon inte berätta så mycket om vad som händer under skoldagarna. I brevet till kommunen beskrivs dock en rad situationer. Det handlar om elever som tar loss element i korrioder, kastar stolar, river eller slår lärare och hoppar ut genom fönstret.

Redan i början av höstterminen uttalade lärarna på skolan behovet av en extra resurs eftersom man såg att det var flera elever som inte skulle lära sig läsa eller räkna, men rektorns påtryckningar uppåt har enligt lärarna inte hörsammats.

– Hon har framfört det under hösten, men fått nej på grund av att det inte finns ekonomi till någon extraresurs, säger Maria Winberg.

Hälften av barnen når inte målen
Ett stödteam med bland annat kuratorer och psykologer har dock arbetat med problemen på skolan, men det har inte hjälpt. Maria Winberg gör nu bedömningen att hälften av barnen i hennes klass inte kommer att nå målen i svenska och matematik:

– Vi vill ha en extraresurs i klassen. Det behöver inte vara en lärare utan någon som kan hjälpa till med de barn som inte klarar av den här inlärningssituationen.

Lisen Elowson Tosting
lisen.elowson@sr.se
Louise Martinsson
louise.martinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".