1 av 2
Etanol inte bättre än andra alternativ menar FAO.
2 av 2
Kenneth Werling, vd för Agroetanol i Norrköping.

FN-organ kritiserar svensk etanol

Det är inte lönsamt och inte heller särskilt miljövänligt för Sverige och andra nordliga länder att tillverka etanol för att driva bilar.

Det är FN:s livsmedels- och jordbruksorgan FAO som nu kritiserar bland annat etnaoltillverkningen vid Agroetanol i Norrköping.

– Vid framställning av etanolen krävs mer fossil energi än vad man skulle fått ut om man kört på diesel med god förbränning och bensinsnåla bilar, säger Christina Engfeldt FAO:s representant i Norden.

Etanol släpper ut mer växthusgas FAO som utvärderar effekterna av framställning av bioenergi har kommit fram till att så kallade miljöbilar som körs på etanol kan släppa ut mer växthusgaser än motsvarande bensin- eller dieselbil. Det beror på att etanol som tillverkas av till exempel amerikansk majs eller svenskt vete kräver stora mängder fossila bränslen vid produktionen. Främst olja som krävs vid till exempel tillverkning av handelsgödsel, bekämpningsmedel och diesel till bondens traktor.

Enligt Christina Engfeldt är det bättre att använda de fossila bränslena direkt för att tanka bilar med istället för att gå omvägen via lantbruket.

– Särskilt om man faktiskt forskar både på bättre diesel som ger större effekt och att ta fram fler bränslesnåla bilar.

Pengar, inte miljön styrI Norrköping ska Agroetanol utöka sin etanoltillverkning kraftigt från 55 000 per år kubikmeter till 210 000 per år och vd:n Kennet Werling håller inte med FN-organet.

– Nej det gör jag inte. Jag vet också att EU-kommissionen granskat det här och enligt dem är det inte så här.

Men Christina Engfeldt säger att det inte är miljömässig hänsyn som driver etanoltillverkningen i till exempel Sverige utan ekonomiska beräkningar och hon tycker det är konstigt att så nordliga länder överhuvudtaget satsar på etanol när det växer så mycket bättre i tropiska länder.

– Men det är precis det som FAO befarar, man fattar inte de här besluten utifrån en helsyn utan mest utifrån ekonomiska intressen, säger Engfeldt.

Inte byta beroende
Kennet Werling tycker ändå att det finns en framtid för Svensk etanoltillverkning.

– Det finns säkert en framtid. Det är klart att sydligare länder har en bättre produktion av biomassa och det är svårt att konkurrera men vi ska väl inte byta ett importberoende som vi har av oljan av ett nytt importberoende.

Petter Ahnoff
petter.ahnoff@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista