1 av 2
Fredrik Lindström, chef på Coop Forum i Norrköping
2 av 2

Vi köper allt mer ekologiskt

Efterfrågan på ekologisk mat har aldrig varit så stor som nu.

På ett år har försäljningen ökat med omkring 25 % för både Coop och Axfood som äger Willys och Hemköp. Icas siffror som är från året innan visar en ökning med 20%.

– Det är en väldigt kraftfull ökning och det tyder på att det finns ett brett engagemang för och en stor kunskap om de här varorna, säger Fredrik Lindström som är chef på Coop Forum i Norrköping.

De varor som har ökat mest är de så kallade torra varorna som finns i burkar och paket, men även färskvaror som kött, mjölk, frukt och grönt efterfrågas.

Fortfarande är det dock bara en liten del av försäljningen det handlar om. På Coop är runt 6% av det de säljer ekologiska varor, för Hemköp
handlar det om 1,5% och Willys lite drygt 0,5%.

Efterfrågan är idag större än utbudet och därför tror Fredrik Lindström, stormarknadschef på Coop Forum i Norrköping att försäljningen av de ekologiska varorna kommer att öka ännu mer.

-Vi skulle gärna vilja se att det åtminstonde är 50% som är ekologiska varor i framtiden. Det kan bli verklighet genom att många engagerar sig och bryr sig och flyttar handen i hyllan, man gör ett aktivt val själv. Vi som har kontakten med leverantörer måste givetvis vara pådrivande och ytterst är det också politiker som måste skapa förutsättningar för ekologisk odling.

Lisen Elowson Tosting
lisen.elowson@sr.se

Mer om vår granskning av den ekologiska maten:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".