Motala

Statliga lån och broavgift ska bekosta efterlängtad förbifart

Nu är det klart att den planerade förbifarten och bron vid Skepparpinan i Motala ska bekostas med statliga lån och med en bropeng. På torsdag skriver kommunen på en avsiktsförklaring  med Vägverket. Sen blir det en sak för regering och riksdag att godkänna projektet.

Det var igår som Motalas kommunstyrelse formellt beslöt att skriva en avsiktsförklaring ihop med Vägverkets högsta ledning om hur den nya förbifarten i Motala ska bekostas. Därmed finns en möjlighet att bron kan tidigareläggas och börja byggas år 2010.

Statliga lån och broavgift
Finansieringen ska ske med hjälp av statliga lån och broavgifter. På 25 år ska bron ha betalat sig, säger Eva Isaksson Ribers, kommunstyrelsens ordförande i Motala:

– Det man har räknat med är att en privatbilist kanske betalar fem kronor och en långtradare runt 80 kronor.

Lång väntan
När avsiktsförklaringen är undertecknad på torsdag i Stockholm går ärendet vidare till regeringen. Efter sommaren väntar kommunledningen besked därifrån och om det blir klartecken kan beslut om byggstart tas av riksdagen i budgetarbetet  i höst:

– Kommunen går före nu och löser in fastigheter. För vi behöver få det här gjort nu. Vi har ändå väntat sedan 1942, säger Eva Isaksson Ribers. 

Raina Medelius
raina.medelius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".