Östergötland

Nya Försäkringskassan satsar på telefonkundtjänst

Det ska bli lättare att få kontakt med försäkringskassan främst genom telefon och Internet.
De personer med särskilda behov ska få kvalificerad hjälp och en personlig handläggare och så kallade spontan besök ska minskas.
I april öppnar lokala försäkringscenter i Linköping, Motala och Norrköping.

Försäkringskassan omorganiseras och både rutiner och service ändras.

Per Aronsson som är områdeschef vid det nyöppnade kontoret i Linköping berättar om en nyhet.

- Om du är sjukskriven ska du få en personlig handläggare. Idag blir kunderna hänvisade till olika handläggare beroende på vad ärendet gäller.

Det ska bli lättare att få kontakt med försäkringskassan och alla ska få veta när man får beslut och när pengarna kommer.
De spontana besöken ska minskas och mer kontakt ska skötas via telefon och internet och telefonkundtjänsten byggs ut.
Men det kommer också i fortsättningen gå att få personlig kontakt även på mindre orter.

-De sökande ska känna att de får ett professionellt bemötande när man bokar en tid säger Per Aronsson.

Målsättningen är att försäkringskassan efter en månad ska ta kontakt med dem som är sjukskrivna för att meddela vem som är deras personliga handläggare.

Katarina Wahlström
katarina.wahlström@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".