Tätare trafik orsakar förseningar på Stångådalsbanan

Ledningen för Östgötatrafiken och Kalmar läns trafik, KLT, kallar nu till med möte med Veolia, som kör tågen mellan Linköping och Kalmar på Stångådalsbanan. Mötet är sammankallat på grund av de många problem som uppstått med trafiken på Stångådalsbanan. Så gott som dagligen har tåg ersatts med bussar.

– Det har varit lite bekymmer med trafiken, men vi kommer att ha en avstämning om det under veckan. Vi ska se vad som egentligen har hänt, säger Karl-Johan Bodell, vd på Kalmar läns trafik, KLT.

Sedan i början av juni i år har Veolia Transport ansvarat för tågtrafiken mellan Östergötland och Kalmar län. Det var tack vare företagets löfte om åtta tågavgångar om dagen, som Veolia Transport vann upphandlingen. Men det löftet har företaget inte varit i närheten av att hålla.

– Idag är trafiken, både vår egen och andras mycket tätare än tidigare på sträckan som är lågt prioriterad och då blir det så här, säger Östgötatrafikens vd Leif Johansson.

Karl-Johan Bodell, vd på Kalmar läns trafik, KLT, är mycket väl medveten om problemen, både förseningarna och informationsproblemen mellan Veolia och KLT. Men samarbetet fortsätter.

– Det här är ju bara sex veckor utav sex år, så det finns inget som har stört de relationerna. Tjustbanans trafik har fungerat väldigt bra till skillnad från tidigare år.

Men trots att det ökade antalet avgångar faktiskt lett till att färre tåg går på Stångådalsbanan så är det inte aktuellt att dra ner på trafiken.

– Ska man köra strukturerad trafik så måste man erbjuda resenärerna många avgångar annars är det inget alternativ, säger Leif Johansson.

Anton Frank
anton.frank@sr.se

Läs mer:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista