Mekaniskt fel bakom krånglande bro

Det var ett mekaniskt fel som gjorde att tågbron över Göta Kanal vid Norsholm i helgen fastnade i öppet läge för tredje gången på en vecka.

De två första gångerna var det ett elfel som låg bakom problemen.

I helgen drabbades två av SJ:s tåg som fick vänta en timme tills felet var åtgärdat.

– Vad vi hittills kunnat se så har det inget samband med de problem vi hade i förra veckan.

Är det bara otur att bron fastnat tre gånger på en vecka?
– Det är svårt att säga. Vi kommer att undersöka bron noggrant och titta på vårt underhåll av bron.

Banverket har nu inlett en undersökning av hela bron för att hitta exakt vad som varit felet de tre gånger bron fastnat och om det finns några fler fel. Varför felen uppstått och hur det kan ske tre gånger inom loppet av en vecka vet inte Otto Andersson.s

I lördags fick tågresenärer återigen finna sig i att vänta snällt i tåget mellan Norrköping och Linköping mellan bron lagades. Nu vill riksdagsledamoten Staffan Danielsson (c) att SJ och andra tågföretag ska tvingas betala mer i ersättning vid stora förseningar.

– Jag satt själv i en bastu, 40 grader i en kupé i sex timmar varav fyra timmar var stillastående tio minuter från Linköping. SJ kan då i sin nåder ersätta halva eller hela biljetten men inget mer. Jag tycker att man ska kunna få kompensation även för andra saker i samband med förseningar och det funderar jag på att skriva en motion om i höst.

Petter Ahnoff
petter.ahnoff@sr.se

Läs mer:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista