Linköping

Dyrare sötsaker från pressad godisjätte

Ökade priser på kakao och mjölk samt stigande energipriser är kostsamt för godisjätten Cloetta Fazer.

”Därför kommer vi att behöva höja våra priser ytterligare samtidigt som vi måste se över den egna effektiviteten kontinuerligt”, säger koncernchef Jesper Åberg i ett pressmeddelande.

Även kostnaderna för försäljning och marknadsföring har ökat.

”Perioden januari till augusti har varit en utmaning”, sammanfattar Åberg läget.

Bolagets nya räkenskapsår innebär att första året är förkortat och omfattar perioden 1 januari-31 augusti 2008. Nettoomsättningen för perioden har ökad med 8 procent samtidigt som rörelseresultatet minskat till 101 miljoner kronor från 160 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 5 procent (8,5 procent).

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".