Östergötland

Stora miljökonsekvenser när Ostlänken byggs

Oavsett vilken sträckning som väljs får byggandet av höghastighetsjärnvägen Ostlänken stora konsekvenser för miljön. Det visar en utredningen som Barnverkat nu presenterar.

I sin så kallade miljökonsekvensbeskrivning har Banverket tittat på vad den nya järnvägen kan få för betydelse för natur, kultur, friluftsliv och hälsa. Dessutom har man sett över vilka risker de olika alternativen kan ha.

Röda korridoren bäst för Kolmårdens natur
När det gäller sträckan Järna-Norrköping som går igenom känsliga naturområden i Kolmården anses det, ur naturmiljösynpunkt, vara bäst att följa den så kallade röda korridoren som i stort sett följer E4:an.

Det gröna alternativet som skär igenom ett mer opåverkat landskap längre norrut skulle dela det naturkänsliga skogsområdet och alltså få större konsekvenser för djur och natur.

Ett alternativ avfärdas
Det tredje, blåa alternativet som löper nästan längs med den befintliga järnvägen har helt avfärdats på den här sträckan eftersom det inte anses möjligt att hålla de hastigheter som är planerade för järnvägen och som är en av orsakerna till att man vill bygga den.

Men om man väljer vägen som går längs E4:an påverkas istället jordbruket i området mer, den sträckningen hamnar också närmare Ödekyrkan i Krokek vilket påverkar bebyggelsen och kulturmiljön där.

Samtliga sträckningar påverkar miljön
När det gäller sträckan Norrköping-Linköping där det fortfarande finns tre olika alternativ är den sträcka som påverkar kulturmiljön minst det alternativ som får störst påverkan för landskapsbilden eftersom det splittrar landskapet på slätten.

Hur man än gör påverkar alltså samtliga alternativ någon del av miljön, vilket beslut som än fattas kommer något att få stryka på foten där järnvägen skall fram.

Regeringen fattar slutgiltigt beslut
Länsstyrelsen skall nu gå igenom Banverkets utredning för att se om den uppfyller de krav som finns för en miljökonsekvensbeskrivning. Myndigheten skall sedan ge sina synpunkter på de olika alternativen, som också kommer presenteras på en utställning för allmänheten i december.

Det slutgiltiga beslutet om var snabbtågsjärnvägen skall byggas kommer tas av regeringen.

Pelle Zettersten
pelle.zettersten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".