Medieanalytiker sågar lokal TV-satsning

Idag startar sändningarna av nya lokaltv-kanalen 24 Corren. Men satsningen är omodern och kan få svårt att locka tittare. Det menar medieanalytikern Martin Jönsson på Svenska Dagbladet.

Jönsson menar att formen med tätt uppdaterade nyhetssändningar som 24 Corren ska använda sig av vare sig särskilt ny eller bra. Konceptet lanserades av SVT med SVT 24 för några år sedan.

– Den formen är mer lämpad för nätet där folk befinner sig på ett helt annat sätt och behöver den ständiga uppdateringen. Det känns lite omodernt snarare än en djärv satsning.

Rörlig bild viktigt framöver
Idag söker sig folk hellre till Internet för att titta på tv, menar Jönsson. Där kan de själva bestämma när de vill titta och vad de vill se för slags inslag.  Samtidigt blir det allt viktigare för medieföretagen att konkurrera med rörlig bild och snabb nyhetsrapportering i realtid. Där fungerar tv-mediet väldigt bra på det lokala planet oavsett om det är webb eller traditionell tv, tycker Martin Jönsson.

Lättare på nätet
Men att etablera en traditionell tv-kanal är en riskabel satsning.

– Det är svårt att etablera en tv-kanal. Det har vi sett exempel på med Expressen och Kanal Lokal som försökte och Aftonbladets TV 7. Det är ganska svårt att ändra folks tv-vanor. Det är lättare på nätet, säger Jönsson.

Jakob Kindesjö
jakob.kindesjo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".