Linköping

Nätverk ger småföretagare självförtroende

Småföretag som bildar nätverk, utvecklas bättre än om de arbetar ensamma. Det visar en avhandling vid Linköpings universitet. I studien ingick elva mindre snickerifabriker.

– Ägaren var ofta ensam i ledningen och hade ingen att bolla idéer med. Det kunde han få i ett nätverk, säger Karolina Elmhester, doktorand i industriell marknadsföring.

Karolina Elmhester har följt utvecklingen i fyra samarbetsprojekt inom det så kallade Träklusterprogrammet, som finansieras av Nutek.

I sin avhandling konstaterar hon bland annat att samarbetet lett till märkbara förbättringar när det gäller marknadsföring och utbildning. Dessutom fick företagarna bättre självförtroende och vågar anta större utmaningar.

– Det rör sig om små projekt som inte gett  några stora pengar, men som har bidragit till att rädda företagen över ekonomiska svackor, säger hon.

Louise Martinsson
louise.martinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista