Brist på sjömän säkerhetsrisk på sjön

Bristen på personal inom sjöfarten har blivit ett säkerhetsproblem som kan leda till allvarliga olyckor till sjöss. Det menar Patrick Donner, professor i sjöfart. Besättningarna riskerar att bli utarbetade.

På Österströms rederi säger man att man inte tummar på säkerheten men medger att personalbristen kan få allvarliga konsekvenser.

– Man hinner inte ombordutbilda eller skapa kontinuitet och klara kvalitetskraven fullt ut. I värsta fall kan det vara en säkerhetsrisk, säger vd:n Percy Österström.

Drar ut på arbetspassen
Med ökade krav på effektivitet och svårigheter att få tag på utbildad personal har trötthet blivit ett allt större problem inom sjöfarten. Nu går det ut över säkerheten.

– Om man drar ut på arbetspasset ombord kan trötthet gå över till utmattning. Folk somnar helt enkelt, säger Patrick Donner professor på FN:s internationella Sjöfartsuniversitet i Malmö.

Många väljer att gå med minsta tillåtna besättning. Dessutom får personal som egentligen ska gå av sitt pass för att vara lediga ofta jobba längre.

– De man använder sig av är väldigt hårt belastade man utnyttjar dem till 100 procent och lite till, säger Johan Markström på rederiet Wisby Tankers.

Både man på däck!
Särskilt orolig är Patrick Donner över de fartyg som bara har två man i besättningen. Där är olycksrisken uppenbar eftersom de hela tiden turas om att styra skeppet medan den andra sover eller vilar. Det finns alltså ingen som märker om personen vid bryggan somnar.

– Det är ingen som märker det förrän det skramlar till och man träffar en ö, säger Donner.

Pelle Zettersten
pelle.zettersten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".