Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilister gör övergångsställen osäkra

Publicerat fredag 9 januari 2009 kl 10.15
Det är säkrast att se upp.

Bara ett fåtal övergångsställen är tillräckligt trafiksäkra. Det hävdar trafiksäkerhets-organisationen NTF som gjort en landsomfattande undersökning. Orsaken är att bilisterna håller för hög hastighet.

– Det är väldigt, väldigt illa. Vi måste ju se till att de passager som vi har givit fotgängarna, och som man då tror är säkra och lär barnen att där ska man ska gå, verkligen är säkra, säger Gunnar Carlsson på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.

– Enda möjligheten att göra det är att få ner bilarnas hastigheter.

NTF har mätt hastigheten vid 150 olika övergångsställen runt om i landet. Bara i vart femte fall klassar man säkerheten för den som ska gå över som god eller åtminstone acceptabel.

Även om de flesta förbipasserande bilister håller sig under eller strax över 50 kilometer i timmen, innebär det ändå en stor risk att den som blir påkörd dödas. För att en fotgängare ska ha en god chans att överleva så måste farten ner mot 30 kilometer i timmen. 

– Blir du påkörd i en hastighet av 30 kilometer i timmen så är våldet ”så pass litet” att bara en av 10 dör. Men är bilens fart 50 kilometer i timmen så dör istället 8 av 10, säger Gunnar Karlsson. 

Men samtidigt finns det idag en skyldighet att släppa över gående på övergångsställe. Du ska som bilist stanna? 

– Javisst, men man måste hjälpa bilisterna på traven, så att säga. Då måste det finnas en kommunikation mellan fotgängaren och bilföraren. För att den ska fungera, för att man ska få tillräckligt med tid att kommunicera med varandra, så måste farten ner, säger NTF:s Gunnar Karlsson. 

Trots att bilförare sedan länge har väjningsplikt vid övergångsställen sker varje år ett antal dödsolyckor. Det enda sättet att göra övergångsställena säkrare är alltså att pressa ner farten förbi, menar NTF. Vägbulor,upphöjningar och avsmalningar är några exempel på hur många kommuner idag jobbar för att tvinga bilister att sänka farten. 

– Får vi ner farten vid ett övergångsställe så vet vi att nästan varenda bilist stannar, om det står en fotgängare och vill över. Men är farten hög så är det fortfarande bara varannan bilist som stannar, säger Gunnar Carlsson på NTF. 

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Andel övergångsställen med:

* god säkerhet (medelhastighet högst 30 km/h förbi): 2%

* acceptabel säkerhet (31-38 km/h): 12%

* dålig säkerhet (39-44 km/h): 26%

* mycket dålig säkerhet (45-50 km/h): 40%

* urusel säkerhet (51- km/h): 20%

Totalt kontrollerades 150 övergångssällen, 138 st på 50-sträckor, 3 på 40-sträckor och 9 på 30-sträckor. Totalt mättes hastigheten på 29 000 bilar.

(Källa NTF)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".