Försäkringskassan listar klagomål

Klagomål på försäkringsärenden når ända upp till ansvarig minister i regeringen. Försäkringskassan i Östergötland har nämligen börjat samla klagomål som kommer in från allmänheten i en tio-i-topplista, som sedan vidarebefodras till högre ort.
Det började som en tanke på försäkringskassan i Östergötland om att se klagomål som en gåva. Man började katalogisera alla synpunkter som kommer in från allmänheten, sen fick man uppdraget från Stockholm att hitta ett sätt att få fram synpunkterna till ansvariga i riksdag och regering. Resultatet blev en tio i topplista. Etta just nu är de långa väntetiderna i telefon. Listan förändras hela tiden och var sjätte vecka presenterar Riksförsäkringsverket listan i sina möten på socialdepartementet. - Vi är unika som myndighet i Sverige genom att vi har en obruten kedja från allmänheten ända upp i departementet, säger Gert Lundblad på försäkringskassan i Östergötland.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".