Östergötland måste stå upp för pendlarna

Regionerna Östergötland och Sörmland måste markera mer revir när det gäller utrymme på tågspåren mot Stockholm. Det menar tågplaneraren Martin Sandberg på företaget Railize, som har gjort en studie om den regionala tågtrafiken.

– Det är långt kvar till både Ostlänken och Citybanan och i väntan på det är det upp till regionerna att engagera sig för sina pendlare, säger Martin Sandberg, för att få till egna trafikupplägg på de här banorna över Nyköping och via Katrineholm mot Stockholm.

Är det möjligt eftersom det är så pass trångt på spåren idag?
– Det är naturligtvis svårt, för det är fullt på spåren och kanske extra jobbigt in mot Stockholm. Men det har hänt nere i Skåne att Öresundstrafiken har knäppt SJ på näsan och fått plats på spåren.

Trafikstudien har gjorts på uppdrag av de båda regionförbunden Östsam och Sörmland. Syftet har varit att beskriva möjligheterna att utveckla regional trafik mellan Linköping och Stockholm via Nyköping/Skavsta respektive Katrineholm, med och utan Citybanan och den planerade höghastighetsbanan Ostlänken.

Inte oväntat visar studien att tågen ofta är försenade och fullsatta, både på snabbtågen X2000, som går via Katrineholm, och på regionaltågen via Nyköping. Enligt Martin Sandberg måste en dialog föras med Banverket om kriterierna för vilka tåg som ska prioriteras på spåren.

– I ett sörmländskt perspektiv är det givetvis viktigt att nu börja titta ordentligt på vad vi kan göra för den enskilde resenären, säger Mikael Törmä, som är strateg och arbetar med kollektivtrafikfrågor på Regionförbundet Sörmland. Problematiken med pendlingen för Sörmland börjar bli väldigt problematisk.

Christina Turesson
christina.turesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista