1 av 2
2 av 2

Centrumchefen: Hyresgästerna måste utvecklas

Ledningen för Hageby Centrum i Norrköping försvarar förändringarna i centret som innebär högre hyror och längre öppettider för butikerna.

Vi har tidigare berättat att flera affärsinnehavare tvingats att slå igen på grund av de nya hyrorna och ökade lönekostander när öppettiderna utvidgas.

– Det är ju inte så att man hindrar de här verksamheterna att drivas vidare. Den som driver verksamheten tar ett eget ställningstagande. Ska Hageby centrum utvecklas så måste ju också våra hyresgäster utvecklas, säger Peter Löfquist som är centrumchef.

Hageby Centrum genomgår just nu stora förändringar och när utbyggnaden är färdig har den mer än 100 butiker. Samtidigt planerar fastighetsägaren att förlänga öppettiderna både vardagar och helger. Så de som vill bedriva verksamhet i Hageby Centrum måste ha öppet sju dagar i veckan.

– Tiderna är en effekt av att samhället förändras. Våra behov som konsumenter är annorlunda nu jämfört med för 30 år sedan, säger Löfquist.

Redan nu har ett par butiksägare besämt sig för att stänga igen och flera andra inom framför allt servicebranschen säger att de är oroliga inför framtiden. Dels på grund av de längre öppettiderna, dels för att hyresvärden enligt dem, chockhöjer hyrorna.

– Alla våra hyror är marknadsmässiga. Vår hyressättning avviker inte från vad våra kollegor tar ut.

Tahir Yousef
tahir.yousef@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista