Egna varumärken ger mindre valmöjligheter

När de stora livsmedelsjättarna hårdsatsar på egna varumärken, får vi konsumenter färre alternativ att välja mellan i butiken och vi kan lätt bli lurade. Det menar Bengt Ingerstam vid organisationen Sveriges Konsumenter i Samverkan.
Det blir allt svårare för konsumenten att hitta bra produkter när de stora livsmedelsjättarna, ICA, KF och Axfood, hårdsatsar på egna varumärken. De mindre producenterna slås ut och konkurensen sätts ur spel. Det hävdar Bengt Ingerstam, före detta företagsledare, men numera ordförande i den ideella organisationen Sveriges Konsumenter i Samverkan. Organisationen arbetar för ökat konsumentinflytande, och de uppmanar till att göra egna prisjämförelser och aktiva val.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".