Med en månad kvar till EU-valet kommer torgen återigen börja fyllas av valstugor. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Nu börjar kampanjen igen

Idag, på Europadagen, väljer de flesta partier att starta sina valkampanjer inför valet till Europaparlamentet i juni. Senast bara drygt var tredje svensk och det är inte här partierna lägger sina stora pengar.

Men nu ska det i alla fall dra igång.

– Det är full aktivitet i Norrköping, Linköping och flera andra orter i länet, säger kristdemokratnernas ombudsman Liselotte Fager.

För fjärde gången sedan EU-inträdet 1995 ska vi välja ledamöter till EU-parlamantet. Intresset för valet har tidigare gånger varit svalt och röstdeltagandet lågt. 1995 röstade 41% av de röstberättigade, en siffra som sedan sjunkit för varje val och 2004 röstade bara 37,9 %.

Idag håller flera partier sina valupptakter och förhoppningen är att få fler att gå till valurnorna i juni.

– Vi har satsat på ett utskick som kommer att gå till ungefär 30-35 procent av alla hushåll i Östergötland, säger Liselotte Fager (KD).

De flesta politiker betonar vikten av årets val och den makt parlamentet har. Men deras satsning och de resurser de lägger ner inför valet är inte mycket jämfört med ett riksdagsval.

– Vi satsar på att få hit rikspolitker och vi ska ha en rullande valstuga. Det räcker ju inte så långt egentligen men vi har ett riksdagsval nästa år som är ännu viktigare, säger Jens Lindell (MP)

Tahir Yousef
tahir.yousef@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista