Trasiga kungaloket rullar igen

Minns ni ångloket som skulle ta kungaparet från Linköping till Kisa men som gick sönder när det skulle skjutsa kungligheterna. Kung Carl Gustav blev besviken och oroade sig för att det skulle bli svårt att reparera. Men nu lugnar Nässjö järnvägsmuseum kungen och andra ångloksfantaster. Tåget är reparerat och redo för rälsen igen.

– Det är ju svårt att hitta reservdelar. Man får väl tillverka nya grejer och nya lager, hur vet jag inte men det får man väl fixa till på något sätt, sa kung Carl Gustav i Slätmon efter att turen blivit inställt.

Det var mycket riktigt ett lager som gick varmt på ångloket som i vanliga fall står järnvägsmuseets vänner i Herrljunga.

– Det visade sig sedan att det var spår och repor i axeltappen som vi fick slipa till, säger Lennart Ahlstedt som är resechef på Nässjö järnvägsmuseum.

Hade ni inte servat loket innan avfärd?
– Jo, det hade de gjort i Herrljunga men det är ju så med gamla grejer att vad som helst kan hända.

Nu ska loket fungera som vanligt, eller i alla fall som förr i tiden men det är inte helt lätt att få tag i reservdelar till gamla ånglok.

– Antingen letar man och plockar från gamla lok eller så får man hitta någon som kan nytillverka, säger Lennart Ahlstedt.

Loket är 99 år gammalt, byggt på Motala Verkstad och kungens analys av händelseförloppet den 14 maj har visat sig vara helt korrekt.

– Det var kanske inte rätt smörjning. Det är ju sådant som händer med gamla grejer som oftast står stilla, sa kungen då.

Gamla lok går sönder om de står stilla för mycket. Återväxten hos tågentusiasterna som sköter om vagnar och lok är liten. Men nu hoppas Lennart Ahlstedt på järnvägsmuseet i Nässjö att en vändning kommer när tåget blivit klimatsmart.

– Det kanske vänder nu när tåg är i tiden.

Raina Medelius
raina.medelius@sr.se