Fortsatt många felringningar till SOS

Över 60 procent av alla påringningar till SOS-alarm är felringningar eller samtal som inte är av akut karaktär. Okunskap om när och i vilka ärenden man bör ringa 112 är den största anledningen till problemet.

SOS-alarm har därför under flera år satsat på förebyggande kunskapsprojekt för barn och ungdomar.

– Många människor ringer till oss när det inte är akut, till exempel när man vill anmäla ett brott, säger Peter Mildén som är platschef på SOS-alarm i Norrköping.

Trots att SOS-alarm tar emot nästan 6 000 felringningar per dag har ändå satsningarna gett goda resultat, säger Ola Johannesson, länets platschef på SOS-alarm.

Men det finns också ett motsatt problem. Det handlar om att äldre personer ofta undviker att ringa 112 vilket kan påverka möjligheten att ge akut sjuka personer tillräckligt snabb hjälp.

Därför har nu SOS-alarm startat en informationskampanj tillsammans med landets pensionärsorganisationer. Och de hoppas nu kunna sprida kunskap om hur viktigt det är att ringa direkt till 112 när man blir akut sjuk.