Internetaffärer gör att fler hamnar hos fogden

Att hamna hos kronofogden efter att inte ha betalat beställda varor på internet har blivit allt vanligare de senaste två åren. Det uppger kronofogdemyndigheten i Östergötlands- och Jönköpings län.
Betalda varor som inte levereras, problem att få tillbaka pengar när varor skickas i retur och bristande information till kunderna. Det är är den bilden som många har när det gäller att handla via nätet och det var också det som Konsumentverket kom fram till i en rapport som presenterades i somras. Men trots detta så handlar vi allt mer via internet, något som märks av tydligt hos Kronofogden. Ett av de stora problemen är att det är lätt att handla via nätet. Kronofogdemyndigehten i länet har betydligt mer att göra i år än förra året, antalet ärenden har ökat med 14% fram till och med augusti i år jämfört med samma period förra året. Monika Axelsson, kronofogde, tror att antalet ärenden som har med handel på nätet att göra kommer att framöver.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista