Ökad försäljning av alkoläsk

Försäljningen av alkoläsk och cider ökade i Östergötland med åtta procent under september månad i år jämfört med samma tid i fjol. Enligt Systembolagets egen statistik står kvinnor i 20-årsåldern för en betydande del av konsumtionen.
- Det här är drycker som lockar ungdomar, framför allt tjejer, mer än andra alkoholhaltiga drycker. Numera dricker var och varannan alkoläsk, säger Teresia Pedersen, förbundsordförande i Ungdomens nykterhetsförbund. Totalt såldes under september nära 1,3 miljoner liter av dryckerna i landet. Enligt Systembolagets egen statistik står kvinnor i 20-årsåldern för en betydande del av konsumtionen. - Marknadsföringen lockar just den här gruppen och man dricker ofta alkoläsk ungefär som man dricker vanlig läsk, säger Teresia Pedersen. Hon ser försäljningsframgångarna för alkoläsk och cider som ytterligare ett steg mot en annan dryckeskultur än vi haft tidigare i Sverige. - Den är mer inriktad på partydrickande och mer förrädisk. Norrbotten stod för den största försäljningsökningen med nära 56 procent jämfört med samma månad förra året. Systembolagets försäljning av sprit minskade under september med 2,4 procent medan öl- och vinförsäljningen ökade med 8,4 respektive 6,2 procent jämfört med september 2002. TT
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista