Elevern i Motala får inte det stöd som de har rätt till. Foto: Ingvar Karmhed Scanpix
Motala

Skarp kritik mot Motalas skolor

Skoleleverna i Motala når inte tillräckliga kunskapsresultat. Det visar en granskning som Skolinspektionen har gjort.

Eleverna får inte den utbildning och det stöd som de har rätt till. Skolorna fokuserar på att ge stöd i engelska, matematik och svenska, men missar elever som behöver stöd i andra ämnen, enligt inspektionen.

– Det är väldigt vanligt i svensk skola att man fokuserar på de tre ämnen som ger behörighet till att söka gymnasiet; matematik, svenska och engelska. Då är det lätt att andra ämnen kommer i skymundan, säger Eleonor Duvander.

Vidare säger Eleonor Duvander att det inte är ovanligt att det ser ut så här i landets kommuner.

– Det är vanligt, säger Eleonor Duvander.

I januari ska Motala kommun redovisa vad man gjort för att rätta till de brister som Skolinspektionen pekat på. 

– Vi förväntar oss ett svar om exakt tre månader från kommunen som visar vad man har tagit tag i, säger Eleonor Duvander.

Christer Fredriksson, förvaltningschef bildning Motala kommun tycker att det är bra att problemet blir belyst och tar till sig kritiken.

– Kritik är alltid allvarligt och skolan är bland det viktigaste som vi gör i ett samhälle och den måste vara bra. Därför tar vi vara på den här kritiken och tittar på de förbättringsåtgärder och ska återkomma till skolverket med åtgärder, säger Christer Fredriksson.

Vad kan det handla om för åtgärder?

– Det kan vara det som är övergripande i kommunens skolorganisation, vad vi kan stödja med gällande styrning och återkoppling eller kvalitetsåtgärder. Det kan också vara innehållsaspekter, behöver vi ytterliggare förstärkning, kompetensutveckling eller insatser i det pedagogiska arbetet? säger Christer Fredriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".