ÖSTERGÖTLAND

Kö till skuldhjälp väcker kritik

Nu kommer kritik mot de långa väntetiderna hos kommunernas skuldrådgivare i länet. Det är Norrköpings konsumentvägledare Pekka Lehtinen som anser att kommunerna snarast gör något att minska köerna.
– Det är ingen god service att vänta i ett år, säger han.

– Det är kommunens angelägenhet att lösa att det blir fart på skuldsaneringen, säger konsumentvägledaren Pekka Lehtinen i Norrköping.

Allt fler behöver hjälp med sina räkningar och växande skulder, och i flera av länets kommuner är väntetiderna till skuldrådgivarna långa. I Motala kommun får dom som behöver hjälp med sin ekonomi vänta ett helt år. Mats Andersson (FP) är ordförande i socialnämnden i Motala.

– Det är inte bra. Skuldsaneringen fick en högre prioritet för ett år sedan, men jag har inte fått någon rapportering på ett tag, så jag får se vilka åtgärder vi ska göra.

Pekka Lehtinen i Norrköping är oroad över de långa väntetiderna

– Familjerna mår väldigt dåligt. När man bestämmer sig att söka hjälp måste den hjälpen vara nära, för då är man motiverad.

Orsaken till att allt fler får stora skulder är bland annat att det är relativt lätt att låna pengar idag bland annat genom sms-lån som Pekka Lehtinen helst skulle vilja se ett förbud mot.

– Det finns inget behov av såna lån, jag förstår inte att man tillåter att man beviljar såna krediter utan någon kreditprövning. Det förstör för unga människor, och även äldre människor som har börjat ta såna här lån.

Lovisa Gelin
lovisa.gelin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista