Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrköping

Ostlänken bjuder på utmaningar

Norrköpings kommun står inför flera utmaningar om höghastighetsjärnvägen Ostlänken byggs.
- En av utmaningarna är att vi planerar att bygga en 80 meter bred järnvägsbro, säger Lisa Rhenström, projektledare på stadsbyggnadskontoret i Norrköping.

Flera problem med både biltrafiken och järnvägen måste lösas när området bakom det nya resecentrumet, Södra Butängen, ska byggas.

Om Ostlänken byggs kommer den att på ett högst påtagligt sätt påverka Norrköpings stadsbild. I alla fall om kommunens långsiktiga planer kan förverkligas.

Den åttio meter breda järnvägsbron och det nya resecentret är ett par av förändringarna. Det nya bostadsområdet i Södra Butängen, bakom resecentrum, där 6 000 människor ska bo, en tredje.

Men förändringarna innebär också att flera trafikproblem måste lösas. Dels måste man få till bra och säkra passager under järnvägsbron mellan Södra Butängen och stan. Dels vill kommunen begränsa trafiken i Södra Butängen, samtidigt som området omges av stora trafikleder.

Att hitta bra trafiklösningar kan bli kostsamma. Men samtidigt handlar det om förändringar på mycket lång sikt.

- De kostnader som gör att vi får bättre trafiksäkerhet och som handlar om att få ut trafik ur stan, är det kanske värt för samhället i sin helhet, säger Lisa Rhenström.

Johan Gustafsson
johan.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".