1 av 2
2 av 2
Paul Håkansson vd Östgötatrafiken
Östergötland

Biogasavtal bryter mot lagen

Uppdaterad 16.30
Östgötatrafikens avtal med Svensk biogas i Linköping får nu skarp kritik av Konkurrensverket. Trots att avtalet sträcker sig 15 år framåt och är värt en och en halv miljard gjorde Östgötatrafiken aldrig någon upphandling. Enligt Konkurrensverket är avtalet olagligt.

– Vi ser allvarligt på den här överträdelsen, det handlar om ett så pass stort kontrakt, en och en halv miljard kronor. Konkurrensverket har dessutom bedömt att överträdelsen är så pass klar, säger Daniel Johansson, jurist på Konkurrensverket.

Paul Håkansson, vd på Östgötatrafiken, tycker att Konkurrensverkets beslut är felaktigt. Det finns ingen annat företag än Svensk Biogas på nära håll som kan leverera de mängder biogas som Östgötatrafiken behöver.

– Jag tycker att det vilar på felaktiga grunder. Vi har olika uppfattning, konkurrensverket och Östgötatrafiken när det gäller marknadsförutsättningarna. Vi menar att det inte finns en fungerande marknad för biogas i Östergötland. Det här är av tekniska skäl en fråga som vi kan sluta avtal direkt med gas-leverantören, säger Paul Håkansson.

Att andra företag inom EU skulle kunna leverera Biogas billigare tror inte Paul Håkansson. Det skulle inte heller vara miljövänligt att importera gas från ett annat EU-land.

– Att man från Europa skulle köra upp gas med tåg eller lastbilar tycker vi är fullständigt orealistiskt, säger Paul Håkansson. 

Avtalet mellan Östgötatrafiken och Svensk biogas kommer att fortsätta gälla. Trots att Östgötatrafiken bryter mot dom konkurrenslagar som finns inom EU.

– Vi har vår uppfattning när det gäller marknadsförutsättningar. Vi har för närvarande ingen avsikt att ompröva våra ställningstaganden, säger Paul Håkansson.

Konkurrensverket har heller inga tvångsåtgärder att sätta in, utan det är det företag som känner sig drabbat som måste gå till domstol och begära skadestånd av östgötatrafiken. Enligt konkurrensverkets jurist Daniel Johansson kan Sverige som land drabbas av att Östgötatrafiken bryter mot gällande lagstiftning.

– Det ena är att skattebetalarna inte har fått den bästa affären som de hade kunnat få. Det andra är också att leverantörerna ska ha möjlighet att på lika och rättvisa villkor konkurrera om sådana här offentliga kontrakt. Så länge som avtalet är i kraft och tillämpas av Östgötatrafiken så utgör det ett pågående lagbrott mot upphandlingslagstiftningen, säger Daniel Johansson.

Vad vill ni att Östgötatrafiken skall göra?

– Konkurrensverket har inga formella möjligheter att stoppa det här avtalet. Vad som eventuellt kan hända är att någon annan leverantör av biogas anser sig ha lidit ekonomisk skada, av att de inte har fått vara med och tävla om det här kontraktet. Då kan den leverantören gå till domstol och begära skadestånd av Östgötatrafiken, säger Daniel Johansson.

Jakob Kindesjö
jakob.kindesjö@sr.se

Johan Gustafsson
johan.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".