Foto:Claudio Bresciani / Scanpix
Östergötland

Micko om Ostlänken: "Det är en katastrof"

Regeringen visar ett ointresse för höghastighetsjärnvägen Ostlänken. Det anser Linköpings och Norrköpings ledande socialdemokrater Lena Micko och Mattias Ottosson. Om Ostlänken fördröjs eller inte byggs alls får det mycket negativa konsekvenser för jobben i länet, säger Micko.

– Ja, det är en katastrof, definitivt en katastrof för vi har proppar i systemet. Idag räcker inte tågen till, banan räcker inte till, säger Lena Micko (S).

Men hur kan Östergötland drabbas?

Jag menar att Östergötland i sådant fall drabbas av att vi inte har lika många företag som kan verka här. Vi har inte lika många människor som kan pendla och då bosätter man sig i Stockholm istället.

Höghastighetsjärnvägen Ostlänken mellan Linköping och Stockholm har länge engagerat politikerna i Östergötland. Men frågan när den ska byggas har lämnats obesvarad.

I höstas kom en statlig utredning som föreslog att regeringen ska satsa på en ny höghastighetsjärnväg där Ostlänken ingår. Men när regeringen senare presenterade sin transportplan för väg och järnvägssatsningar de kommande 20 åren, fanns Ostlänken inte med.

Enligt de socialdemokratiska kommunalråden Lena Micko och Mattias Ottosson är den ekonomiska tillväxten i Östergötland helt beroende av att Ostlänken byggs. Och nu måste besked komma från regeringen. Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) säger att arbetet med Ostlänken pågår och att ett beslut kommer snart.

– Både kommunalrådet i Linköping och Norrköping vet vilka tidsprocesser som vi har när vi arbetar fram en åtgärdsplan där Ostlänken ingår och det kommer ett besked under våren, säger Åsa Torstensson (C).

Johan Gustafsson
johan.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".