Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Östergötland

Läraren påverkar barns läslust

Det är lärarens insatser som är avgörande för hur bra barn lär sig att läsa. Det konstaterar Ulla Damber som har doktorerat i pedagogik vid Linköpings universitet.
- En positiv inlärningsmiljö handlar om mänskliga möten, om lärarnas förhållningssätt och att barnen blir sedda, säger Ulla Damber.

Hon studerade några klasser i årskurs tre med ovanligt bra resultat i läsning, och kunde då bland annat konstatera att mycket läsande, både i skolan och på fritiden, gav bra resultat.

Ulla Dambers avhandling handlar om hur svenska barns läsutveckling ser ut om man bortser från föräldrarnas inkomst- och utbildningsnivåer. I en av studierna tittade hon på åtta klasser i ett förortsområde utanför Stockholm där de flesta hade svenska som andraspråk, men mot alla odds hade en mycket god läsutveckling. Där visade det sig att lärarna hade en gedigen kunskap med många pedagogiska metoder.

- Pedagogiken var framtidsorienterad och fokuserade inte på barnens brister eller orsaker till tidigare misslyckanden. Man arbetade tillsammans med andra för att klara av det man inte kunde göra på egen hand, säger Ulla Damber.

Förutom att tidigt lära sig ta ansvar för sitt läsande, handlade det också om struktur i undervisningen, menar Ulla Damber.

- Man hade mycket likartade aktiviteter, visade hur saker och ting skulle gå till barnen kunde på det sättet känns igen sig och känna en trygghet i undervisningssituationen

Det fanns tydlighet i både tal och agerande från lärarnas håll både mot barnen och i kommunikationen med föräldrarna.

Christina Turesson
christina.turesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".