1 av 2
2 av 2
Norrköping

Stora problem för godstrafiken

Godstrafiken på järnvägen har inte kunnat gå för fullt på grund av bristande snöröjning. I Norrköping kan än så länge bara hälften av godset transporteras och det kommer att ta ytterligare ett tag innan godstrafiken kan gå för fullt. Ovako i Boxholm har haft stora problem med att få fram råstål och fabriken kan bara producera till 80 procent.

– Vi har enorma eftersläpningar vad det gäller vagnanhopningar och kötrafik, säger Mattias Frisk på Green Cargo.

Hallsbergs rangerbangård håller fortfarande stängt på grund av snön. Tidigare var även Göteborgs rangerbangård stängd. Det gör att godstrafiken i landet får ta långa omvägar för att komma dit den ska. Det tar tid, kostar pengar och påverkar det flesta branscher där många företag ligger efter med sina transporter.

Transportföretaget Green Cargo försöker snabba på Banverkets snöröjning så att trafiken kan komma igång.

– Vi försöker hjälpa till så gott vi kan för det här är verkligen inte bra för någon operatör på järnvägen eller för järnvägen överhuvudtaget, säger Mattias Frisk.

Ett godståg kan ta en vikt på 1600 ton och till bangården i Norrköping kommer det i vanliga fall fyra godståg per dag.

Men industrier och företag i Östergötland verkar ta godsförseningar med ro. Per Bjurbom, vd för Billerud Skärblacka, säger att än så länge har deras kunder inte blivit drabbade. Holmen ser inte heller några större bekymmer med att godsvagnar får stå ett par dagar.

Green Cargo räknar med att det kommer ta ett tag innan godstågen kan köra för fullt igen.

– I mitten av nästa vecka kanske vi kan komma upp i nästan full kapacitet, avslutar Mattias Frisk.

Maria Turdén
maria.turden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".