Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Östgötatrafikens loge i Cloetta center i Linköping. Foto: Jimmy Calmerberg/SR
Östgötatrafiken

Idrottsloger kostar miljoner

Östgötatrafiken lägger över en och en halv miljon kronor på egna loger i två av länets idrottsarenor. Anställda och andra gäster bjuds på alkohol och mat.

– Syftet med den här mötesplatsen är att skapa information och ökad kunskap i omvärlden runt bolagets verksamhet. Vi vill göra det i en positiv situation och därför finns det också en idrottsupplevelse samtidigt. Men huvudsyftet har hela tiden varit marknadsföringsåtgärder, säger Göran Ekdahl, styrelsordförande i Östgötatrafiken.

Det var 2008 som dåvarande vd:n Leif Johanson skrev på ett femårigt kontrakt för en loge i Cloetta center i Linköping, värt en och en halv miljon kronor. Förra året skaffade Östgötatrafiken en loge till, nu på Nya parken i Norrköping värt nästan 200 000 kronor.

Med utgifter för mat och alkohol så blir kostnaderna för logerna betydligt högre. Men Göran Ekdahl försvarar satsningen.

– Jag har ingen som helst bild av att det är någon ölfest för att gå på hockey. Hockeymatchen har varit en del av upplevelsen att få komma och diskutera angelägna frågor med bolaget, säger han.

Man har inte kunnat ha de här mötena på huvudkontoret i Linköping? Finns det inte lediga konferenslokaler där?
– Det kan det ju finnas från och till. Jag tror att vi gör samma bedömning som andra som har loger, att man ser det här som en del av en positiv upplevelse tillsammans med det bolag som man är gäst hos.

Hittills har de två logerna kostat Östgötatrafiken över 680 000 kronor om man räknar med utgifter för bland annat mat och alkohol. Hyreskostnaderna för logerna ska betalas i tre år till. Bara hyreskostnaden för Cloetta center ligger på 300 000 om året. Göran Ekdahl tycker inte att det är någon skillnad att Östgötatrafiken är offentligt ägt, utan säger att man måste agera som andra bolag.

– Jag tror att det vore oerhört negativt om det faktum att man är offentligtägt bolag skulle innebära att man lever i en isolerad värld där man inte finns ute i samhället och agerar på samma sätt som andra gör med information och marknadsföring.

Jakob Kindesjö
jakob.kindesjo@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".