Fruset pendeltåg i Norrköping.Foto: Lisen Elowson Tosting/SR
Östgötatrafiken

"Våra resenärer har drabbats oerhört allvarligt"

Östgötatrafikens vd Paul Håkansson håller med om att pendlarna fått lida i vinter. Det sedan vart fjärde pendeltåg ställdes in under februari.

Som vi berättade i morse så ställde Östgötatrafiken in vart fjärde pendeltåg under februari månad och antalet inställda bussturer fyrdubblades under årets två första månader jämfört med förra året.

Östgötatrafikens vd Paul Håkansson håller med om att pendlarna fått lida i vinter.

– Våra tågresenärer har drabbats oerhört allvarligt, våra bussresenärer har drabbats, det har varit i tätorten. Vi har kört i princip all landsortstrafik och våra expressbussar, väldigt bra under vintern. Men våra tågresenärer har drabbats oerhört allvarligt, säger Håkansson.

SJ beslutade nyligen att kompensera resenärerna, det kommer inte Östgötatrafiken att göra.

– Vi har haft resegarantin under hela tiden. Vi har inte vikt ner oss och skyllt på dåligt väder. Våran resegaranti har gällt hela tiden, det är den avgörande skillnaden mellan oss och SJ, säger Paul Håkansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".