linköping

Omgjord teknikutbildning en flopp?

Ett omgjort teknikprogram på gymnasiet skulle locka fler flickor att söka. Men så blev det inte, visar en utvärdering vid Linköpings universitet.

Efter att intresset för att gå en teknisk utbildning på gymnasiet minskade bland ungdomar i Sverige under 1990-talet så gjordes utbildningen om. Med mer bioteknik, datateknik och formgivning skulle fler unga lockas att välja teknisk inriktning och målet var att speciellt flickor skulle söka.

I tio år har gymnasieskolornas teknikprogram nu funnits. Men en utvärdering som gjorts av forskare i Linköping visar att förändringen inte alls lockade fler flickor att söka, och det mesta tycks ha förblivit vid det gamla. Teknikämnet fokuserar fortfarande mest på konstruktion och verkstad, enligt forskaren Merith Fröberg.

Studien visar att tekniklärarna var rädda att ett vidgat teknikbegrepp skulle urholka själva ämnet. Hon tror att det krävs behövs mer tid att införa en sådan här förändring, och att det hela måste förankras bättre hos lärarna.

Daniel Klaar
daniel.klaar@sr.se