Rutinerna inom det privata vårdföretaget Actica Omsorg i Linköping har brustit.

En 78-årig man hittades död i sitt hem i veckan trots att företagets personal skulle kontrollera hans hälsotillstånd på telefon.

När mannen inte svarade struntade personalen att gå hem till mannen.
Nu överväger kommunen att skrota systemet med telefonservicen.

Dwight Sjöstedt vd för Actica Omsorg säger att företaget aldrig drabbats av något liknande och ska nu göra extra kontroller.

Fyra personer i personalen på Actica Omsorg har stängts av i avvaktan på att utredningen blir klar.

Mannen anlitade en telefonservice som innebar att personalen från Johannelunds grannskapshus skulle ringa å kontrollera hans hälsotillstånd. När mannen inte svarade i söndags å måndags kväll gick aldrig personalen hem till honom. Först i tisdags tog sig personalen in i mannens bostad. Då var 78-åringen död. En intern utredning ska nu alltså göras inom det privata vårdföretaget. Samtidigt har händelsen anmälts till polis, socialtjänsten och länsstyrelsen.

Det här är andra gången inom loppet av ett år som rutinerna i samband med telefonservicen till äldre falerar. I februari hittades en 91-årig kvinna svårt medtagen på ett annat privat vårdboende i Linköping. Även då glömde personalen att kontrollera kvinnans tillstånd när hon inte svarade. Kvinnan avled senare på sjukhus.

Kommunen anser ändå att dom privata vårdgivarna uppfyller kraven. Men däremot kommer en översyn av telefonservicen att göras, säger Elisabeth Gustafsson, ordförande i omsorgsnämnden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".