ÖSTERGÖTLAND

Rödgrön satsning på Ostlänken

De rödgröna oppositionspartierna är överens om att satsa stort på järnvägar och kollektivtrafik om de vinner valet i höst. Bland annat kommer byggandet av Ostlänken mellan Stockholm och Linköping att påbörjas.

– Ostlänken kommer att spela en stor roll för att förändra möjligheterna till resande i den här regionen, jag tänker både på godstrafik, persontrafik och arbetspendling. Det gör att den här regionen får en helt annan förutsättning till tillväxt och tillgänglighet, säger Lena Hallengren, socialdemokratisk ordförande i trafikutskottet.

De tre partierna vill investera 120 miljarder kronor i olika järnvägssatsningar under dom kommande 10 åren.

Ostlänken är beräknad att kosta 30 miljarder kronor.

– 25 miljarder är statliga pengar och fem miljarder är pengar från regionen, säger Hallengren.

Att fokus på järnvägssatsningar skulle innebära att andra färdsätt som väg- och båttrafik skulle hamna i skymundan är vänsterpartisten och riksdagsledamoten Torbjörn Björlund inte orolig för.

– Jag tror tvärtom att det kommer att gynna hela näringslivet inklusive hamn och även till viss del även logistik i övrigt. Hamnen här i Norrköping och andra hamnar är också mer och mer beroende av spårtrafik, godstrafiken kommer också att gynnas av det här, säger Torbjörn Björlund (V) riksdagsledamot i Östergötland.

Förutom Ostlänken vill de rödgröna oppositionspartierna satsa på en järnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetters flygplats, byggstart för Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå, dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan mellan Sundsvall och Gävle samt en utbyggnad till fyra spår med tunnel under Sundbyberg utanför Stockholm.

Lovisa Gelin
lovisa.gelin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista