Pendeltågstrafik gynnas av Ostlänken

Järnvägsförbindelsen Ostlänken innebär inte bara snabbare förbindelser till och från länet. Om järnvägsprojektet blir verklighet kommer även pendeltågstrafiken i länet att gynnas. Det säger i dag Per Sandström med ansvar för trafikfrågor inom Östsam.

Ostlänken är egentligen inte en helt ny järnväg, utan en utbyggnad av den redan befintliga stambanan. Två spår som nu går längs stambanan skall med Ostlänken bli fyra spår. Det innebär att flera tåg kan gå oberoende av varandra, vilket ger energimässiga vinster då tågen kan gå i jämn fart utan att bli förhindrade av annan trafik. Enligt Per Sandström kommer också den regionala pendeltågstrafiken att gynnas av fler spår.

Om Ostlänken blir verklighet återstår att se, pengarna till projektet kommer från den nationella järnvägsplanen och meningen är att bygget skall komma igång 2010. Men hur mycket pengar projektet får och när det verkligen kommer igång är idag oklart.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".