Ingen risk för sammanblandning med nät för skydd mot olyckor, anser PRV. Foto: Jacques Brinon / Scanpix
Linköping

Väderstadsföretag vann tvist mot Chanel

Ett företag i Väderstad har vunnit en varumärkestvist med modehuset Chanel. Tvisten gällde Väderstadsföretagets logotyp som ansågs vara för lik modehusets.

Det är modehuset Chanel som har vänt sig till det svenska Patent- och registeringsverket (PRV) och klagat på att företaget Scandinavian Manufacturing SCAMA med säte i Väderstad använder sig av ett varumärke som påminner om Chanels eget.

Modehusets mycket välkända logotyp är bildad av grundaren Coco Chanels initialer och har varit i bruk sedan 1921. De båda sammanlänkande C:na användes inledningsvis enbart på flasklocket till parfymen N°5, men kom efterhand att användas på modehusets samtliga produkter.

I sitt beslut konstaterar PRV också att de båda logotyperna förvisso är mycket lika. Den enda skillnaden är, enligt verket, att Väderstadsföretagets märke även innehåller en blå fylld cirkel i det utrymme där de bokstäverna överlappar varandra. 

Nu hjälpte inte detta Chanel. Eftersom det östgötska företaget inte på något sätt är förknippat med modebranchen utan tillverkar nät för skydd mot olyckor, anser nämligen PRV att någon risk för förväxling inte finns. Därför avslås modehusets invändning och Väderstadsföretaget får behålla sitt varumärke.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".