FOTO: BERTIL ERICSON / SCANPIX
Östergötland

Otrygga klagar hos patientnämnden

"Man känner man sig övergiven"
1:20 min

Antalet ärenden hos patientnämnden har ökat i år jämfört med förra året visar en rapport till landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd. Bristande kommunikation är en orsak enligt ansvariga.

2009 avslutades drygt 800 ärenden, och det har redan överskridits för i år. När kommunikationen mellan läkare och patient brister skapar det osäkerhet bland patienterna, säger Monica Jönsson, handläggare på patientnämnden.

– Jag tror att man blir otrygg, och då undrar över den vård man får. Men framför allt känner man sig övergiven i vissa situationer.

Nästan 900 klagomål har patientnämnden tagit emot hittills i år. Den största delen handlar om brister i information och kommunikation. I rapporten nämns ett fall där en patient som opererats för hjärntumör blivit sämre efter utskrivning men inte vetat vart man då skulle vända sig.

Monica Jönsson på patientnämnden säger att läkare inte alltid försäkrar sig om att informationen har nått fram till patienten.

– Som med alla andra yrkeskategorier har man fackuttryck och förkortningar som man använder, och så försäkrar man sig inte om att patienten har förstått vad man har informerat om.

Ju fler klagomål till patientnämnden desto bättre, tycker Monica Jönsson, eftersom dom visar vad som måste förbättras. Att antalet ökat tror hon beror på att fler är medvetna om att de kan vända sig till patientnämnden.

– Det kan vara så att det är mer känt att man kan höra av sig till oss, och vården har kanske har blivit uppmärksam på att man kan hänvisa patienterna till patientnämnden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".