Reklam byttes ut i Norrköping

När det blir varmare ute ökar vandaliseringen av reklamtavlor, så även i år.
Reklam har bytts ut på flera ställen i Norrköping och en anonym personer säger att ”Vi kommer fortsätta sabotera reklamen”.

Ett av företagen som ansvarar för tavlorna i Östergötland är JC Decaux där Thomas Larsson är Vd.
Han säger att vandaliseringen kostar i hela landet det kostar flera miljoner varje år.
Förra veckan bytte någon ut reklamen i några av reklamtavlorna i centrala Norrköping. ”Reklamen manipulerar oss, vi manipulerar reklamen” står det på en liten a4-lapp i ena hörnet av tavlan.
Även om vandaliseringen av reklamtavlor är konstant säger Thomas Larsson att just denna typ troligtvis är en ny företeelse. Men har ingen förståelse för vandalisering, hur protesten än ser ut.
Det är reklamen som är odemokratisk, säger en 25-årig norrköpingsbo. som tycker det går att förändra med dom metoder som förknippas med vandalisering.
Han framhåller kommunens reklam som ger information.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".