Norrköpings spårvagnar helt rätt i EU

Sverige ligger efter övriga EU när det gäller trafikplaneringen i våra städer. Spårvagnarna i Norrköping är ett undantag.

Det anser trafikkonsult Björn Sylvén som idag besökte Norrköping för att inspirera Norrköpings politiker när de ska bygga ut kollektivtrafiken och förbättra för cyklister och gångtrafikanter.

Under förmiddagen har politiker i bland annat kollektivtrafiknämnden och tekniska nämnden i Norrköping funderat på hur man på bästa sätt kan bygga ut kollektivtrafiken och förbättra för cyklister och gångtrafikanter.

Målsättningen finns redan i politiska beslut och idag hölls ett inspirationsseminarium med olika föreläsare.

En av dem var trafikkonsulten Björn Sylvén från Stockholm. Han sa att de svenska stadsplanerarna ligger efter - ute i Europa har det redan skett en attitydförändring till biltrafiken. Man har insett att bilar tar för stor plats i områden, till exempel stadskärnor, där många ska fram samtidigt.

Enligt Björn Sylvèn är Norrköping i framkant i utvecklingen med sina spårvagnar. Däremot lämnas en del övrigt att önska när det gäller cykelbanor, enligt trafikkonsulten. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".